Door: Patrick Zuijderwijk
De afgelopen weken hebben de aandelenbeurzen al een deel van hun verliezen ingelopen en lijkt de weg naar een herstel al ingeslagen. We zien ook dat de beweeglijkheid van de beurzen nog erg hoog is als gevolg van de wereldwijd genomen maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te vertragen. Onzekerheid over wanneer en op welke wijze economieën weer open gaan en wat de gevolgen op lange termijn zullen zijn qua groei en werkeloosheid houdt beleggers in de greep. Meningen verschillen over hoe lang de maatregelen moeten duren en hoe snel de economische groei weer kan herstellen.
We zien dat bepaalde sectoren momenteel minder last hebben van maatregelen rondom het coronavirus dan andere, zoals bijvoorbeeld farmaceuten, IT bedrijven zoals datacenters en leveranciers van digitale diensten, maar ook levensmiddelenproducenten, voedseldistributeurs en bouwmarkten. De koersen van deze bedrijven zijn in de afgelopen periode relatief het minst hard gedaald, waarbij er zelfs bedrijven/sectoren zijn die year to date een plus laten zien (o.a. IT sector, zie Nasdaq).
Aan de andere kant van het spectrum zien we sectoren zoals de luchtvaart, toerisme, olie- en gas- industrie, bank- en verzekeringswezen en de auto-industrie die tot de verliezers van de coronacrisis behoren. De aandelen van bedrijven uit deze sectoren zijn veelal fors gedaald en het zal voor (bedrijven uit) deze sectoren lastig of vrijwel onmogelijk worden om een v-vormig herstel van activiteiten en aandelenkoers te laten zien.
Het zal geen verbazing wekken dat de verwachting is dat veel van de sectoren en bedrijven die het in de afgelopen periode goed gedaan hebben het ook in de komende periode, waarbij social distancing nog wel even een rol blijft spelen, goed zullen blijven doen. Belangrijk is daarbij ook dat bedrijven meer dan voorheen aandacht moeten hebben voor de flexibiliteit van hun toeleveringsketen. In de afgelopen maanden is gebleken dat bedrijven kwetsbaar gebleken zijn wanneer zij afhankelijk waren van een zeer beperkt aantal leveranciers of een enkel land. Toen in januari van dit jaar bijvoorbeeld de Chinese export plotseling stagneerde, voelden heel veel bedrijven (van de auto-industrie tot de elektronica- en andere maakindustrie) dat zij erg afhankelijk waren van de toelevering uit China. Ketenflexibiliteit zal in de strategie van (grote) bedrijven verankerd moeten zijn, waarbij zij er voor moeten zorgen dat leveranciers geografisch gespreid zijn. Hiermee kan in de toekomst voorkomen worden dat de productie tot stilstand komt, omdat niet kan worden geleverd door leveranciers.
Ook bij Comfort Vermogensbeheer hebben we de bedrijfscontinuïteit getest door het werken op afstand en verdeeld in teams. Nadat we inmiddels een aantal weken ‘ervaring’ hebben opgedaan kunnen we constateren dat de dienstverlening goed door gaat en dat we de zorg voor de portefeuilles van onze klanten ook op deze wijze prima kunnen continueren. Hoewel de mogelijkheid voor fysieke afspraken op dit moment nog beperkt is, kunnen we u wel via beeldbellen of telefonisch te woord staan. Indien gewenst bespreken we graag de mogelijkheden, wij zijn er immers voor u.
Het nieuwe pensioenstelsel: wat verandert er? Onze maatschappij verandert voortdurend. Mensen leven steeds langer, en het aantal g...
Even voorstellen: Iris Wester Op 1 november jl. ben ik gestart bij Comfort Vermogensbeheer als medewerkster commerciële binnendien...